Franco Berrino: menjar bé per viure millor
PUNXA ACÍ PER VORE EL PROGRAMA:
Mª Teresa Guardiola, metgessa
Experiència de salut de mans d'una metgessa.
Entreu en aquest enllaç del programa Singulars (TV3)
Maria Teresa Guardiola és metgessa, té 92 anys i fins fa molt poc encara passava consulta perquè no volia deixar els pacients que omplien la seva sala d'espera. Va estudiar medicina a l'Hospital Clínic de Barcelona, en una època en què gairebé no hi havia dones a la universitat. A Medicina n'eren dues, i ella explica com a anècdota que un dia els professors no les van admetre en una classe sobre sexualitat.
COM PREVENIR EL MAL D’ESQUENA EN
ELS NENS
Un terç dels escolars transporta
una càrrega superior al 10% del seu pes, el límit que els experts recomanen. No
és estrany que a Espanya, als 15 anys, un 60% de nens i nenes haja patit mal
d’esquena. L’Organització Mèdica Col·legial i la Fundació Kovacs han posat en
marxa una campanya amb el lema “No dónes l’esquena a la teua esquena”.
L’objectiu d’aquesta campanya és la conscienciació d’adolescents i pares per prevenir malalties
d’esquena i reduir l’impacte que puguen tenir en la salut dels més joves.
Com frenar el mal d’esquena
a)
Combatre la
inactivitat física.
b)
Regular el pes
excessiu del material escolar.
c)
Evitar practiques
inadequades d’esport a nivell competitiu.
El doctor Kovacs insisteix que “l’activitat física des
de la infància és indispensable perquè
la columna vertebral adquirisca la seua forma definitiva”
També és fonamental no carregar massa la motxilla. Cal
tenir cura de portar només allò necessari. La fragmentació dels llibres de text
és una bona mesura.
L’excés d’esforç físic o la realització d’exercicis
que castiguen específicament alguna part del cos a què obliga l’alta competició
és també molt perjudicial.
Un altre factor a tenir en compte és que a les aules
hi haja un mobiliari adequat. Allò ideal seria disposar de cadires i pupitres
d’altura regulable. A més d’això, les normes bàsiques d’higiene postural són:
a)
Seure enrere, si
no hi ha cap problema de vista que ho impedisca.
b)
Seure amb
l’esquena recta.
c)
Seure amb els
colzes descansant sobre la taula.
Els pares han de conèixer
com reaccionar si apareix el mal d’esquena en els fills, i aquests han d’acudir
als pares quan senten molèsties a l’esquena. No obstant això, el doctor Kovacs
recomana “no obsessionar-se amb la vigilància” com passa sovint.
Saludbio.com/ca
Consells sobre alimentació.
L'adquisició
d'uns hàbits alimentaris correctes i un estil de vida actiu són fonamentals per
aconseguir un rendiment escolar òptim
Menjar bé és important per rendir més
GEMMA
CASTANYER
|
Actualitzada el 13/10/2012
00:02
Menjar bé per rendir més FOTO: GETTY IMAGES
El vostre
fill està ben nodrit i practica exercici regularment? Doncs probablement tindrà
un bon rendiment escolar. La capacitat de concentració i d'atenció a l'aula es
relacionen directament amb els hàbits alimentaris de l'infant/adolescent
juntament amb l'activitat que faci una vegada marxa de l'escola. En aquest
sentit, dietistes, metges i nutricionistes coincideixen a destacar la
importància de mantenir cinc àpats al dia, fer-los de manera equilibrada i
variada i mantenir uns horaris regulars. Cal doncs que esmorzin abans de sortir
de casa; mengin alguna cosa a mig matí -més o menys depenent de com hagi estat
l'esmorzar-; dinin -ja sigui a casa o a l'escola- en una quantitat òptima per
poder seguir rendint durant la tarda; berenin de manera lleugera per no arribar
amb massa gana a l'hora de sopar i sopin aviat, deixant un interval d'uns
seixanta minuts abans no se'n vagin a dormir.
Els experts
també fan front comú perquè s'eviti al màxim el consum de pastisseria
industrial, llaminadures, snacks , menjar ràpid, refrescos i sucs de
fruita envasats; i alhora que es defugin els àpats massa copiosos per afavorir
una bona digestió.
No te'l
saltis!
Malgrat que
n'hi ha que es lleven amb son i poca gana és fonamental que els escolars
arribin a classe havent fet un bon esmorzar. L'ideal, segons destaca Marta
Figueras, dietista i autora del llibre Què han de menjar els nostre fills
(Ed. Pòrtic), és que aquest àpat es faci en família, amb la taula parada i amb
una oferta a base de cereals, làctics i fruita pelada. Per aconseguir-ho cal
llevar-se d'hora i que els pares comparteixin l'àpat amb els fills: "Una
bona opció per estimular-los la gana és donar-los un suc de fruita natural i
alhora que vegin com els adults esmorzen. Si arriben a classe en dejú
probablement no seran capaços d'assimilar els continguts que s'hi expliquin:
s'adormiran o se sentiran cansats i amb falta d'energia", explica.
Per
Figueras, l'esmorzar que s'emportin a l'escola serà més o menys gran depenent
de com hagi estat l'àpat a casa i de l'hora que dinin: "Si han menjat poc
a primera hora, es poden endur un entrepà i una peça de fruita. Si l'esmorzar
ha estat correcte, amb una peça de fruita n'hi haurà prou. Per a aquells
alumnes que fan horari intensiu i que no dinen fins a quarts de tres o les tres
de la tarda, caldrà que reforcin l'esmorzar de mig matí amb un entrepà més
complet, per exemple", afegeix.
Cereals
integrals
Per
aconseguir un nivell d'energia estable i un sistema nerviós fort és important
que a l'hora d'escollir s'opti pels cereals integrals. Així ho recomana Montse
Bradford, escriptora experta en nutrició natural i energètica i autora de La
alimentación de nuestros hijos (Ed. Oceano Ambar). L'autora aposta perquè
es comenci el dia amb una crema de cereals de gra sencer, cuinats amb canyella,
panses, fruita seca i llavors, una proposta que també defensa el Dr. Jorge
Pérez Calvo, metge expert en medicina natural, dietoteràpia, medicina biològica
i medicina macrobiòtica, que afegeix altres opcions com pa integral biològic i
de llevat mare amb tomàquet, acompanyat de patés vegetals o bé bonítol/anxoves
o salsitxes de tofu. Tots dos experts alerten que el consum de sucres refinats,
edulcorants químics, llevat artificial i additius no afavoreixen el bon
rendiment escolar. Per tant, és millor desterrar-los de la dieta.
També un bon
dinar
L'aturada
del migdia -que la majoria d'infants/adolescents fan a l'escola- ha d'aportar
la qualitat i quantitat adequades perquè puguin mantenir durant la tarda el
mateix rendiment. Caldrà, doncs, proporcionar un dinar equilibrat i variat per
evitar quedar-se amb gana, però tampoc tenint la sensació d'haver ingerit un
àpat massa copiós.
Gemma
Salvador, dietista de l'Agència de Salut Pública de Catalunya i responsable del
programa de revisió de programacions de menús escolars a Catalunya 2006-2012
(PREME), assegura que els menús que segueixen els criteris de l'informe
garanteixen un bon rendiment dels infants tot i que aquest àpat no sigui
determinant en la seva dieta: "Nosaltres assessorem les escoles seguint
criteris quantitatius i qualitatius perquè el menú sigui equilibrat i variat,
però les famílies tenen una gran responsabilitat perquè els hàbits alimentaris
siguin igual de correctes la resta del dia", explica. El Dr. Pérez Calvo
alerta que "existeix una important falta de consciència que el fracàs
escolar està directament condicionat al que mengen els nostres fills i a la
qualitat dels aliments que ingereixen".
Berenar
lleuger
Per
aconseguir sopar d'hora i que hi hagi una bona digestió durant la nit cal que
el berenar sigui lleuger però prou atractiu per satisfer les ganes d'aquell
gust dolç que els més petits tenen una vegada surten de l'escola. Montse
Bradford aposta per una peça de fruita natural o compota.
Sopar d'hora
I pel que fa
al sopar, els experts aposten perquè afavoreixi una bona digestió. Així doncs,
cal que inclogui verdura cuita de temporada i al vapor que els proporcionarà
una important font de vitamines. El menú també ha d'incloure cereals integrals,
proteïnes -vegetals o bé peix/ou si són animals-, acompanyat de llavors i
fruita seca.
MENJAR BÉ ÉS MÉS FÀCIL
DEL QUE ET PENSES
És important que no hi hagi un interval de temps massa gran entre els àpats (menjades). Es recomana fer 5 àpats diaris.
Tres principals:
desdejuni 25% de l'energia
dinar 35% de l'energia
sopar 25% de l'energia
Dos complementaris:
esmorzar de mitjan matí (s'inclou al 25% del desdejuni)
berenar de vesprada 15% de l'energia.
Si seguim aquestes pautes ens ajudarà a equilibrar l'alimentació al llarg del dia i evitarem passar massa temps sense menjar o ingestes massa abundants.
Cal tindre present sempre la VARIETAT d'aliments.
Utilitzar en els nostres plats aliments de tots els grups bàsics: làctics, cereals, fruites, fruits secs, verdures, llegums, carn, peix, ous, oli d'oliva... aigua.
I serà molt més agradable si els preparem de formes diferents i variades. Aconseguirem així una alimentació completa.
ERRORS QUE COMETEM!
- L'eliminació o la substitució d'’algun àpat,com l’'esmorzar o el sopar.
- Anar a classe només amb un got de llet a l'estómac.
- El consum insuficient d’aliments bàsics, com les verdures, fruites, cereals o llegums.
- Substituir normalment l’'aigua per altres begudes tipus refrescs.
- Seguir dietes restrictives quan no estiguin prescrites i controlades per un professional.
- Menjar entre hores.
- Fer altres activitats mentre menges, com llegir, o mirar la televisió.
- Abusar del menjar ràpid(fast food)
QUÈ FER PER MENJAR BÉ?
Hui parlem dels esmozars.
És important fer un bon esmorzar per poder rendir durant el matí.
Hi ha molts alumnes que venen a l'institut amb got de llet i si hi ha sort alguna galeta.
És per això que cal eixir de casa amb alguna cosa més que un got de llet.
Al desdijuni podem menjar:
- fruita, ( es recomana prendre almenys 3 peces de fruita al dia)
- iogurts,
- coca casera,
- cereals,
- torrades de pa amb oli o amb confitura o amb mel.
- Sucs de fruita,
- llet,
- soja...
- Fruits secs: ametlles, nous, avellanes...
I a mitjan matí és important que mengen un bon entrepà amb fiambre o truita per exemple.
També va bé algun suc de fruita, o alguna fruita per al segon descans. Evitant els refrescs ensucrats.
Per la set res millor que l'aigua.
Per la set res millor que l'aigua.
És important evitar les xutxeries i els dolços de bolleria industrial, ja que suposen per a la dieta de l'adolescent una quantitat de greixos gens saludables, produint obesitat, colesterol a edats molt prematures, nerviosisme que no afavoreix el funcionament a classe ni la concentració.
Al bar podem vore molts alumnes que es compren quantitat de xutxeries gens saludables.
El nostre cos és una màquina, si li posem els condiments necessaris funcionarà molt millor. Com el cotxe, li podem posar un oli o "un altre oli".